02-05-2019 Χαιρετισμός του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου, Κων/νου Καμπουράκη στο 26ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΔΟΕ-ΠΟΕΔ

Χαιρετισμός του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου, Κων/νου Καμπουράκη στο 260  Πανελλήνιο Συνέδριο ΔΟΕ-ΠΟΕΔ

 

Ευχαριστώ για την πρόσκληση στο 260 Πανελλήνιο Συνέδριο της  Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας και της Παγκύπριας Οργάνωσης Ελλήνων Δασκάλων (ΔΟΕ – ΠΟΕΔ) που διεξάγεται στην πόλη μας, τα Γιάννενα.

Θέλω να επισημάνω τη σημαντικότητα και την επικαιρότητα του θέματος του συνεδρίου σας, το οποίο συμπλέει με συζητήσεις και νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας. Το Υπουργείο κινείται προς την κατεύθυνση ανασχεδιασμού και ανασυγκρότησης του θεσμικού πλαισίου με δύο βασικά χαρακτηριστικά: 1) η ειδική και η γενική εκπαίδευση να αντιμετωπίζονται ενιαία, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς εις βάρος των ατόμων με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και 2) στο πλαίσιο αυτού του ενιαίου και ενταξιακού προσανατολισμού ενισχύονται τα προγράμματα πρώιμης παρέμβασης, συνεκπαίδευσης και ένταξης στα γενικά σχολεία με στόχο την αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.  

Την τελευταία τριετία το Υπουργείο Παιδείας με συγκεκριμένες αποφάσεις και νομοθετήματα έχει δώσει δείγματα γραφής  για την ουσιαστική ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης καθώς τα τρία τελευταία χρόνια ιδρύθηκαν 570 νέα Τμήματα Ένταξης και 40 σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ). Με το νόμο 4547/2018  άλλαξε το πλαίσιο λειτουργίας των ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης), αύξησε τον αριθμό τους καθώς και την στελέχωση τους, για να γίνει πιο αποτελεσματική η διάγνωση και η υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Το 2016 φοιτούσαν στα γενικά σχολεία περί τα 60.000 παιδιά με ειδικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες και φέτος ο αριθμός τους έχει υπερβεί τις 95.000, ενώ 11.000 παιδιά φοιτούν σε σχολικές μονάδες ΕΑΕ.

Το 2014-15 είχαν γίνει 6.000 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), ενώ  φέτος έγιναν 16.000.

Το μείζον πρόβλημα στην ΕΑΕ, όπως γνωρίζετε είναι η έλλειψη μόνιμου προσωπικού. Πάνω από τα 2/3 του απαιτούμενου είναι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι. Το επόμενο διδακτικό έτος, μέσα στο 2019 θα έχουμε 4.500 διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών σε αυτό τον ευαίσθητο και πολύπαθο τομέα. Ήδη στις 25/4/2019 δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η προκήρυξη για τον διορισμό εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή.

Στην περιφέρεια Ηπείρου το 2016-17 στην Α/θμια, Β/θμια και στα ΚΕΔΔΥ υπηρετούσαν 308 εκπαιδευτικοί και το 2018-19 υπηρετούν 393, αύξηση 27,6%. Το ΕΕΠ που υπηρετούσε στην περιφέρεια Ηπείρου το 2016-17 ήταν 85 άτομα και το τρέχον έτος 123, αύξηση 44,7% και τέλος το ΕΒΠ στην ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 23,3%.

Όσον αφορά τις υποδομές, υπάρχουν πράγματι σοβαρά προβλήματα, ωστόσο καταβάλλεται μια πολύ σημαντική προσπάθεια αύξησης των χρηματοδοτήσεων από το Υπουργείο Εσωτερικών προς τους Δήμους, ενώ έχουν δρομολογηθεί οι απαραίτητες διαδικασίες με την ΚΤΥΠ (Κτιριακές Υποδομές).

Να υπενθυμίσω εδώ το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ με τίτλο «Επισκευή, συντήρηση σχολικών κτιρίων και αύλειων χώρων και λοιπές δράσεις» με συνολικό προϋπολογισμό 50 εκ. ευρώ, όπου καθορίζεται το ανώτατο ποσό χρηματοδότησης ανά Δήμο. Το πρόγραμμα υλοποιείται έως την 31η Δεκεμβρίου 2019, με δυνατότητα παράτασης σε περιπτώσεις δικαιολογημένων αιτημάτων των Δήμων.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, η ενταξιακή εκπαίδευση και τα ζητήματα που εγείρει στη χώρα μας μπορεί να θεωρηθούν ως «μη εύκολη υπόθεση» αλλά όχι ως «μη πραγματοποιήσιμη».  Παρόλα αυτά, όπως υποστηρίζουν οι Ainscow, Booth   και  Dyson η ενταξιακή εκπαίδευση είναι το μέσο για τη δημιουργία μιας κοινωνίας που σέβεται και αντιμετωπίζει ισότιμα όλους τους πολίτες της. Προωθεί την προοπτική της αναγνώρισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αποδοχής της διαφορετικότητας, προάγει τον εντοπισμό και την άρση των κοινωνικών περιορισμών, μέσω της γενικότερης κοινωνικο-εκπαιδευτικής ανατροπής που απαιτεί, στοχεύοντας στη δημιουργία ενός δημοκρατικού σχολείου και προασπίζοντας έτσι τη συνολική πρόοδο κάθε κοινωνίας.

Τελειώνοντας, εύχομαι επιτυχία στις εργασίες του  Συνεδρίου σας και θα είναι σημαντικό για μας, τις προτάσεις και τα συμπεράσματα του να τα στείλετε στην Περιφερειακή Διεύθυνση για τη διάχυση αυτών στα σχολεία καθώς και τη διαβίβασή τους εκ μέρους μου στην υφυπουργό κ. Μερόπη Τζούφη που έχει το χαρτοφυλάκιο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στο Υπουργείο.